Profile picture

Anders Meibom

EPFL ENAC IIE LGB
GR C2 514 (Bâtiment GR)
Station 2
1015 Lausanne

Expertise

Environmental Bio-Geo-Chemistry
Sub-cellular stable isotope imaging
NanoSIMS
Biomineralization by marine organisms
Cell metabolism
Isotope Geochemistry and Cosmochemistry
Instrument development

Mission

https://www.epfl.ch/labs/lgb/about/

University of Lausanne

Full professor ad personam at Institute of Earth Sciences, University of Lausanne, CH-1015 Lausanne, Switzerland.
Anders Meibom obtained his PhD in physics from the University of Southern Denmark in 1997. This was followed by two and a half years of PostDoc work at the Hawaii Institute for Geophysics and Planetology, where he conducted mineralogical studies of primitive chondritic meteorites.
From 2000 to 2005, he was Research Associate in the Geological & Environmental Sciences, Stanford University, where he represented Stanford in the USGS-Stanford ion microprobe laboratory. In this period his work focused mainly on mantle geochemistry.
In 2005, he became professor at the Muséum National d'Histoire Naturelle in Paris. From 2006 to 2011 he was the director of the French national NanoSIMS laboratory. His personal research focused shifted to calcium carbonate biomineralization of corals and other marine invertebrates. 
Since January 2012, he is professor at the EPFL in the School of Architecture, Civil and Environmental Engineering (ENAC).
From April 2014, he is professor ad personam at the Institute of Earth Sciences, University of Lausanne.

Recherche

Domaines de recherche actuels

Enseignement et PhD

Current Phd

Hal Hunt Jones II, Jonathan Sauder

Past Phd As Director

Agathe Lecointe, Stéphanie Cohen, Charlotte Madeleine Nicole Lekieffre, Niclas Heidelberg Lyndby, Gaëlle Delphine Toullec, Deyanira Graciela Cisneros Lazaro

Past Phd As Codirector

Gennady Nikitin

Courses

Introduction to environmental engineering

ENV-167

Des thèmes clés des sciences et ingénierie de l'environnement seront présentés, appuyés d'exemples - de l'équateur aux pôles - comprenant les processus atmosphériques et le changement climatique, la qualité de l'eau, les ressources énergétiques et le dével. urbain, avec technologies étonnantes.

Prototyping at the interface between disciplines

ENV-415

Ce cours permet aux étudiant.e.s de s'engager dans des projets pratiques au sein d'un atelier dédié: le SKIL. Les étudiant.e.s travaillent en petits groupes sur des projets élaborés avec les responsables hautement spécialisés du SKIL. Les étudiant.e.s peuvent également apporter leur propres idées.

SKIL Student Kreativity and Innovation Laboratory

PENS-315

Ce cours permet aux étudiants de s'engager dans des projets pratiques, de préférence définis par eux-mêmes, dans un environnement d'atelier dédié. Les étudiants travaillent en petits groupes et ont accès à une large gamme d'outils, de matériaux, de logiciels, etc. - assistés par des labmanagers